Zľavy, zľavy, zľavy

Zvykli sme si, že oblečenie je lacné a ak nie je, tak ho kúpime v zľave. Veľké reťazce nám často ponúkajú aj 70-80% zľavy, čo svedčí o tom, aká je reálna cena daných vecí. Pri iných značkách, sa už tieto zľavy pohybujú v rozmedzí 40-50% a pri tých lokálnych je častá zľava 5-15%. Prečo je to tak?

Veľké značky vyrábajú masovo svoj tovar každý deň. Do obchodov (alebo na ich e-shopy) pribúda tovar týždenne a niekedy aj denne. Vďaka tomuto neskutočnému množstvu dokážu prinútiťvýrobcu, aby im ponúkol nižšiu cenu. Vravíte si, že sa môže rozhodnúť sám? Áno môže, no ak by neponúkol dosť nízku cenu, značka presunie svoju výrobu ku konkurencii a výrobca prichádza o zákazku. Funguje to tak skoro všade a tento princíp je vám určite známy. Práve preto si veľké značky môžu dovoliť ponúkať svoj tovar lacno už pri príchode do obchodu a vypredávať ho za zlomok ceny. Tento tovar je poznačený hlavne ľudskou prácou, ktorá bola nezaplatená a kvalitou textílií či samotného šitia, ktoré sa ukáže po pár praniach.


Mušelínova šatka - lovecolors

Niektoré z nich sa rozhodnú ponúkať menšie zľavy. Niekedy je to kvôli výrobe v Európe, inokedy len kvôli značke, ktorá zvyšuje ich hodnotu. Je to úplne jedno, no podmienky výroby sú často rovnaké ako vyššie. Vyrobiť čo najviac a zaplatiť čo najmenej. Aj keď ich zľavy možno nie sú tak vysoké, nie je to preto, že by výrobok pôvodne stál veľa, ale je to marketing, ktorý firma praktizuje.

A čo tie lokálne či dizajnérske značky? Tieto značky nechcú svoj tovar často dávať do zľavy vôbec. Vážia si svoju prácu a tiež prácu ľudí, ktorých zamestnávajú. Ak sú výrobky celé vyrobené na Slovensku, nie je to až tak lacné ako sa môže zdať. Textílie u nás nestoja pár centov, ľudská práca tiež nie a množstvo peňazí ide aj na odvody, či marketing. Mnoho krát sú to značky, ktoré nemajú žiadnych zamestnancov a pracuje na tom všetkom jeden človek. Inokedy majú zamestnancov možno 10, ale stále ich výroba nie je tak obrovská. No a v neposlednom rade, dbajú viac na kvalitu či už materiálu, alebo samotného šitia.

Čierne šaty - nosimumenie

A po spočítaní všetkých nákladov a výdavkov, prirátaní zisku, výjde cena, za ktorú tieto veci predávajú. Táto cena je často vyššia oproti fast fashion a mnoho krát vidíme ako ľudia nad ňou krútia očami. Je to tak, nie každý si tieto veci môže dovoliť, pretože ceny sú vyššie. No ak by sme sa pozreli pár rokov dozadu, vieme, že kabáty ani zďaleka nestáli len 20€. Ak by sme prihliadali na platy, ktoré v tej dobe mali a na cenu oblečenia, kabát v tej dobe stál možno aj 200€. Naši rodičia, starí rodičia či prarodičia, boli zvyknutí, že oblečenie sa nekupuje každý deň, že na kabát si treba nasporiť a tiež, že tieto veci majú vydržať aj 30 rokov!

 

A prečo teda tieto lokálne značky neponúkajú zľavy vôbec, alebo len v malom čísle? To čo sa vám môže zdať, že je "len" 5€ zľava, pre malú lokálnu značku to môže byť až 5€ zľava. Je to niečo, čo vyrobili, vymysleli, propagovali a nakoniec to majú predať za menej. Ak by som to mala k niečomu prirovnať, je to akoby ste na výplate mali o 5€ menej. Možno sa vám svet nezrúti, ale tých 5€ vám môže chýbať. Ak niekto zarába najnižšiu mzdu a vypočítava si z nej peniaze na zaplatenie všetkých poplatkov, tieto peniaze mu žiaľ chýbať môžu. No a tak nejak to funguje aj pri zľavách a lokálnych značkách.

Určite existuje percento, ktoré môžu ponúknuť, ale niekde sa to ukázať musí. Či už na menšom zisku, alebo menšom plate zamestnancov. Preto sa tieto značky, často vyhýbajú veľkým zľavám a akékoľvek zľavy ponúkajú raz za čas. Pretože nechcú, aby ľudia čakali, kým to bude v zľave, ale aby vedeli, že ich výrobky sa často do zliav nedostanú. No a tiež to, že táto cena, ktorú určili je reálna.


Minimalism

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Instagram